آخرین اخبار

9. آبان 1396 - 10:33   |   کد مطلب: 295902
شاخ شمیران: متخصصان تغذیه بر این باورند که "رژیم غذایی گیاهخواری"، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و سرطان را کاهش میدهد.

تلگرام

یاداشت _ دکتر برهان ولدبیگی / "گیاهان" منابع غنی از پروتئین، فیبر ،چربی های سالم ، ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی گیاهی محسوب می شوند. در زیر به چند مورد از این گیاهان و ترکیبات آنها(مخصوصا  پروتئین )اشاره میشود:

 

●"عدس": فقط یک فنجان عدس پخته شده حاوی 18گرم پروتئین و 16گرم فیبر است. عدس به آرامی هضم می شود  و  مصرف آن راهکاری  خوبی برای احساس سیری طولانی مدت و پیشگیری از پرخوری است. پروتئین و فیبر موجود در عدس به کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول نیز کمک میکند. مصرف عدس خود عاملی برای جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان روده بزرگ است.

 

●"لوبیا": یک فنجان لوبیای پخته حاوی  15 تا 20گرم پروتئین  است .همانند عدس، فیبر و پروتئین موجود در لوبیا به کنترل وزن، کاهش خطر بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان کمک میکند. علاوه بر این، لوبیا دارای آمینو اسیدی به نام "لیسین" است که یکی از "9 اسید آمینه  ضروری" برای بدن محسوب میشود.

 

●"سویا": یکی از کمیاب ترین منابع پروتئین کامل است به این معنی که تمام "اسیدهای آمینه ضروری" را  دارد. یک فنجان سویای پخته، حاوی حدود 30 گرم پروتئین است. "توفو"(از نوعی دانه سویا تهیه میشود)،نیز حاوی پروتئین گیاهی قابل توجهی است.سویا میتواند  جایگزین خوبی برای  گوشت باشد.

 

■"دانه های کنف": این دانه های کوچک منبع خوبی از پروتئین گیاهی و نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و چربی های ضد التهاب محسوب میشوند.سه قاشق غذاخوری از این دانه ها حاوی 10گرم پروتئین است.

 

●"دانه های چیا"(گیاهی از خانواده نعناعیان و بومی آمریکای مرکزی):حاوی  فیبر و پروتئین قابل توجهی میباشند. دو قاشق غذاخوری از این دانه ها حاوی 6گرم پروتئین، 12گرم فیبر و مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب امگا3 میباشد. یادمان باشد که این اسیدهای چرب، به کاهش التهاب در بدن کمک کرده ، عملکرد مغز را بهبود  بخشیده و  سطح  کلسترول خون نیز  پایین میاورند.

 

●"دانه های آفتابگردان": این دانه ها سرشار از پروتئین و "اسید لینولئیک" نیز بوده و  مصرف آن میتواند به کاهش وزن کمک کند. علاوه براین حاوی  ویتامین E و سلنیوم بوده  و می تواند به شادابی پوست کمک کند.

 

●"کلم بروکلی": یک سبزی فوق العاده که نه تنها حاوی فیبر و پروتئین قابل توجه،  بلکه منبع خوبی از مواد مغذی گیاهی و ویتامین C  بوده  و میتواند به بهبود سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری هایی همچون سرطان کمک کند. می توان این کلم را در سوپ خرد نموده  یا آن را به صورت خام مصرف کرد. برای اینکه مواد مغذی آن حفظ شود ، بهتر است از پختن بیش از حد آن خودداری گردد.

دیدگاه شما