آخرین اخبار

16. مهر 1396 - 13:31   |   کد مطلب: 295858
شاخ شمیران: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها"در امریکا ،پس از بررسی "سلامت قلب" عده ای از زنان و مردان) بر اساس عوامل خطری مانند "فشار خون بالا"، "چاقی"، "سیگار کشیدن"، و "دیابت") اعلام کرده است که "سن قلب" اکثر آنها از سن واقعی شان بیشتر است.

تلگرام

یاداشت _ دکتر برهان ولدبیگی / در همان حال ، بر اساس مطالعات دانشمندان آمریکایی ،با تغییرات کوچک در رژیم غذایی میتواند از 50 درصد کل مرگ و میرهای ناشی از "حمله قلبی"، پیشگیری کرد.

 

با اضافه کردن 10گزینه غذایی موثر به رژیم روزانه میتوان،"سن قلب"  را پایین آورد:

 

●"بادام زمینی": علاوه بر محتوای "چربی مونواشباع نشده"، حاوی سایر مواد مغذی نظیر ویتامینE، فولات، پروتئین و منگنز است که همگی موجب بهبود "سلامت قلب" میشوند.

 

●"سیب زمینی شیرین": این نوع سیب زمینی حاوی فیبر و مواد مغذی دیگری  به نام "کاروتنوئید" و "آنتی اکسیدان"  است که "سطح قند خون" و "مقاومت به انسولین" را پایین می آورند. این به آن معنا است که امکان ابتلا به دیابت کمتر شده و در نتیجه "سلامت قلب" بیشتر تضمین میشود.

 

●"بذر کتان": فقط یک قاشق غذا خوری از این دانه ها، حاوی  تقریبا 3 گرم فیبر و 55کالری است. این دانه ها، ثروتمندترین منبع حاوی امگا 3 هستند که به "کاهش التهاب" در بدن کمک کرده  و منجر به جلوگیری از "تغییرات خلقی" میشوند. مصرف این دانه ها ، عاملی موثر برای جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت است. علاوه بر این، "کلسترول خوب" یا  HDL  خون را نیز افزایش میدهد.

 

●"گردو": سرشار از آنتی اکسیدانها و اسیدهای چرب امگا 3 است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی بشدت کاهش میدهد.تنها مصرف "یک اونس"(حدود 30 گرم) گردو  5 بار در هفته ،خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را تا 40درصد کاهش میدهد.

 

●"گوجه فرنگی": منبع غنی از آنتی اکسیدانی به نام "لیکوپن" است. دهها مطالعه نشان داده اند که بین مصرف منظم گوجه فرنگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، آسیب های پوستی و برخی سرطان ها رابطه مستقیم وجود دارد.

 

●بادام: منجر به کاهش سطوح کلسترول "ال دی ال" یا "کلسترول بد" میشود و از تشکیل "پلاک در عروق  خونی" و خطر ابتلا به حمله قلبی تا حد بسیار زیادی جلوگیری میکند. مصرف بادام همچنین خطر ابتلا به "مقاومت به انسولین" و "دیابت" را نیز کاهش داده  و منجر به بهبود "حساسیت به انسولین" میشود. مصرف بادام راهی برای"کاهش وزن" نیز می باشد. اضافه کردن روزانه  حدود 80 گرم بادام  به رژیم غذایی، منجر به کاهش 14 درصدی "دور کمر" شده و از "چاقی شکمی" نیز می کاهد. بین مصرف بادام و "کاهش التهاب"  نیز رابطه مستقیم وجود دارد.

 

●پسته: اضافه کردن این آجیل به رژیم غذایی، مزایای بالقوه برای "سلامت قلب" دارد.در مبتلایان به دیابت، مصرف پسته باعث کاهش "کلسترول تام" و "کلسترول ال دی ال" یعنی دو فاکتور خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می شود. مصرف روزانه 6تا 10گرم پسته،  موجب تسریع پاسخ قلب به استرس، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب خواهد شد.

 

●"شکلات تیره":در مبتلایان به "افزایش  کلسترول تام " خطر ابتلا به بیماری های قلبی (به ویژه آترواسکلروز و حمله قلبی) بیشتر است. "فلاوانول" موجود در شکلات تیره منجر به کاهش جذب کلسترول در مسیر دستگاه گوارش و همچنین سنتز "کلسترول ال دی ال" می شود. مصرف این شکلات با افزایش "لیپوپروتئین با چگالی بالا" یا "اچ دی ال" نیز در ارتباط است.

 

●"پیاز قرمز": منبع مهمی از فیبر خوراکی، ویتامین ‌های B6و C، اسید فولیک، منگنز، پتاسیم، مس و فسفر است. مصرف آن برای  حفظ "سلامت قلب" مفید بوده  و به پیشگیری از بیماری قلبی کمک میکند. استفاده مداوم از پیاز در رژیم غذایی موجب  کاهش سطح کلسترول و فشار خون بالا می‌شود. مصرف پیاز خطر "حمله قلبی" را کاهش و "کلسترول خوب" را افزایش می‌دهد. به علاوه خوردن منظم پیاز، خطر "لخته شدن خون" را در بیماران قلبی کاهش می‌دهد.

 

●"سیر": بیماران دارای سابقه ابتلا به بیماری ترومبوز (تشکیل لخته خونی در عروق یا قلب) یادشان باشدکه سیر می ‌تواند تاثیر "اندک"، اما "مهم" روی تجمع پلاکت‌ ها داشته باشد. علاوه براین ، مصرف سیر در کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون نیز نقش اساسی ‏دارد.

دیدگاه شما