آخرین اخبار

10. مهر 1396 - 12:32   |   کد مطلب: 295836
به مناسبت روز جهانی قلب /
مراقب "قلب خود" باشیم
شاخ شمیران: قلب ، دل یا "heart" آن موتور عضلانی که از هفته های اول زندگی جنینی تا آخرین روزهای حیات هر فردی بدون وقفه و استراحت و با نظم معین ودر همه ساعات شبانه روز بصورت اتوماتیک به کار خود ادامه میدهد. شاید هنوز هیچ موتور مکانیکی دیگری در جهان نتواند با این شدت و آن مدت کار کند. اما این موتور بدون وقفه همانند هر عضو دیگری از بدن نیاز به مراقبت دارد. آیا یاد گرفته ایم که از "قلب مان" مراقبت کنیم؟

تلگرام

یاداشت _ دکتر برهان ولدبیگی / هم اکنون "بیماری های قلبی عروقی" مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان و ایران نیز محسوب می‌شوند شوند.

 

روز 29 سپتامبر برابر با هفتم مهرماه هرسال  به عنوان "روز جهانی قلب" نامگذاری شده  است تا  همه مردم بتوانند در این روز تلاش نمایند سطح اطلاعات و آگاهی خود در مورد " ساختار و کارکرد قلب" ،  "بیماری های آن" و "روشهای پیشگیری از این بیماریها" و در یک کلام "مراقبت از قلب خود"  را ارتقا دهند.

 

بر اساس گزارش همان سازمان،  هم اکنون هرساله بیش از 20 میلیون نفر در سراسر جهان، جان خود را بعلت "بیماری های قلبی عروقی" از دست می دهند که  معادل 30 درصد تمام مرگ و میرها در سال می باشد.

 

"فشار خون بالا"، "دیابت" ،"کلسترول بالای خون"، "کشیدن سیگار"، "چاقی"، "مصرف ناکافی میوه و سبزیجات" و "استرس مداوم و خارج از حد روزانه" از مهمترین عوامل خطر ابتلا به این بیماریها می باشند.

 

طبق گزارش WHO،حدود 80 درصد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی  با رعایت "سبک سالم زندگی" و "فعالیت بدنی مناسب"   قابل اجتناب هستند."روز جهانی قلب" برای اولین بار در سال 1999 میلادی توسط "سازمان  جهانی بهداشت"، "یونسکو" و "فدراسیون جهانی قلب" نامگذاری شد.

 

در هر کشوری ،سازمان ها و ادارات دولتی (مخصوصا  وزارت بهداشت) سازمان های غیر دولتی و سمن ها و پرسنل حوزه پزشکی (مخصوصا پزشکان)میتوانند با برگزاری کلاس های آموزشی همگانی ، انواع جشن، سمینار، مسابقه و برنامه های تفریحی و ..  ، آگاهی شهروندان در رابطه با عوامل خطر منجر به "بیماری های قلب" و نیز  "رویکردهای مناسب و پیشگیرانه" از آنها را  ارتقاء دهند.

 

مطالعات "انجمن قلب آمریکا" نشان می دهد که چند "عادت ظاهرا بی ضرر"، احتمال بیماری های قلبی را افزایش می دهند:

 

●"نشستن طولانی مدت": نشستن بیش از پنج ساعت در روز، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است(مثلا نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر یا فرمان اتومبیل).میتوان با پنج دقیقه پیاده روی پس از 45 دقیقه نشستن، اثر مخرب نشستن را خنثی کرد. این پیاده روی کوتاه به رگها کمک میکند که حالت انعطاف پذیری خود را حفظ کنند و گردش خون در بدن بهبود یابد.

 

●"عدم توانایی در کنترل خشم": خشم توام با اضطراب، یکی از دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است.افراد عصبانی سه برابر بیشتر از سایرین  در معرض بیماری های قلبی قرار دارند."خشم همراه با استرس" میتواند منجر به  افزایش فشار خون، اختلال در ضربان قلب و تصلب شرایین شود. بهتر است هنگام عصبانیت چند نفس عمیق کشید ، چون  این کار اولین و مهمترین قدم در "کنترل خشم" است.

 

●"نگرش بدبینانه": بدبینی و منفی نگری علاوه بر افزایش احتمال بیماری های قلبی، احتمال  ابتلا به "دیابت"، "فشار خون و کلسترول بالا" و "افسردگی" را نیزافزایش میدهد.

 

●"کم خوابی": آسیب ناشی از "کم خوابی" بر روی بدن به اندازه آسیب ناشی از "استرس" است. "کم خوابی" سبب اختلال در هورمون های کورتیزول و آدرنالین میشود و احتمال بیماری های قلبی را افزایش میدهد. هفت تا نه  ساعت خواب  در طول شبانه روز برای بزرگسالان توصیه میشود.

 

●"بی توجهی به بهداشت دهان و دندان": نفوذ باکتری های حاصل از "بیماری های لثه" به "عروق کرونر قلب"، یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است. متخصان توصیه میکنند که علاوه بر مراجعه دوره ای به پزشک و استفاده از مسواک و دهانشویه، استفاده از "نخ دندان" نیز جدی گرفته شود.

 

●"عدم انجام  چکاپ دوره ای": خیلی از بیماری های قلبی را در صورت مراجعه به موقع به پزشک، میتوان به راحتی درمان کرد."مراجعه دوره ای به پزشک" و "انجام چکآپ"  یکی از مهمترین روش های پیشگیری از بیماری های قلبی است.

دیدگاه شما