آخرین اخبار

13. تير 1396 - 15:20   |   کد مطلب: 295641
شاخ شمیران: امروزه وزن بالا و یا پایین یکی از دغدغه های بسیاری از افراد جامعه است که با نگرش درباره رژیم غذایی خود می توان به نتایج رضایت بخشی رسید.

یادداشت _دکتر برهان ولدبیگی / اضافه وزن و چاقی اکنون در میان شهروندان جامعه ایرانی به یک "اپیدمی"تبدیل شده و تبعات و عوارض فراوانی بر کیفیت زندگی افراد و خانواده ها  میگذارد.یکی از علل اصلی این اپیدمی ناآشنایی شهروندان به نحوه تغذیه صحیح منطبق بر  هرم غذایی می باشد.

 

با ايجاد تغييرات ساده در رژیم غذایی  می‌توان به تدريج به تناسب اندام  و وزن مناسب دست یافت. کوشش برای دستیابی به اندامی مناسب، با کاهش مؤثر تعداد کالریهای مصرفی يا کنترل کامل کالری اضافی انواع غذاهای مصرفی  امکان پذیر است. میتوان‌با انتخاب يک وعده غذای سبک در وعده‌های غذایی از ذخيره صدها کالری اضافی جلوگیری کرد.

 

متخصصين تغذيه، يک صبحانه مغذی با پروتئين بالا را برای کمک به سير نگهداشتن افراد در طول روز توصيه ميکنند.برخی ، خوردن ماست و ميوه را ترجيح ميدهند، در حالیکه عده ای ديگر،‌ کره بادام‌زمينی با نان تست را انتخاب ميکنند، اما احتمالاً "تخم‌مرغ" میتواند بهترين گزينه باشد.با انتخاب تخم‌مرغ برای وعده غذایی صبحانه، بدن انسان  مقدار کافی از پروتئين را دريافت کرده و  فرایند کاهش وزن نيز تسریع میشود .

 

میتوان به‌جای  خوردن يک بسته چيپس،  مصرف آجيل را جايگزين کرد . آجيل، علاوه بر تأمين پروتئين و چربيهای مفيد برای سلامت قلب،  احساس نياز به خوردن مواد مضر را نیز برطرف خواهد کرد. خوردن يک مشت آجيل بجای خوراکيهای  مضر با خاصيت غذایی کمتر، ميتواند به کاهش خطر "چاقی" و  "ديابت" کمک کند.

 

قبل از شروع  غذای خانگی يا رستورانی ،بهتر است با خوردن سوپ سبزيجات، سالاد، يا حتی سبزيجات بخارپز شده شروع کرد. با اين کار، فيبرهای  خوراکی و ساير مواد غذایی مورد نياز  تأمين میشوند. علاوه بر این،  تمايل به خوردن غذای ناسالم پرکالری نیز کم خواهد شد.

 

خريد برگرها و سرخ‌شدنی ها از يک رستوران، برای حفظ سلامتی مناسب نيست. حتی بهترين گزينه‌ها هم آغشته به سس‌های  شيرين يا پرچرب هستند. اما غذای خانگی هميشه ميتواند مناسب‌ترين گزينه باشد. تهیه  و پخت محصولات غذائی  سالم‌تر موجود در منزل، حتی ممکن است در مواقعی، سريع‌تر از ايستادن در صف رستوران‌ها برای دريافت غذای سفارشی باشد.

 

ميتوان بدون به هم زدن رژيم غذايی ، چاشنيهای مورد علاقه‌را با انواع غذاهای دريايي خورد.بر مصرف گوشت ماهی، به‌عنوان منبعی سرشار از پروتئين تاکيد میشود.

 

اگر کسی پس از خوردن غذا هوس کمی  مزه شيرين کرد، بهتر است بجای شيرينی  و شکلات، ميوه بخورد، زیرا  نه تنها کالری کمتری  مي‌گيرد، بلکه مقدار کمی فيبر هم دريافت  خواهد کرد که به سير شدن‌کمک مینماید.

 

برای برخی، "دسر واقعی" آن  است که همراه با شکلات باشد. اين اصلاً ایده بدی نيست.کسانيکه روزانه شکلات ميخورند، در قیاس با افرادی که شکلات دوست ندارند، "شاخص توده بدن" یا  BMI پائين‌تری دارند. اماباید به مقدار مصرف شکلات  توجه داشت، زیرا  شکلات حاوی چربی و کالری زيادی می باشد روزانه، يک تکه کوچک کافی است.
 
 

دیدگاه شما